Followers

Wednesday, April 23, 2008

Sejarah Melaka - Kenapa Kedah, Penang & Perlis tak diserang Portugis(hang pa tau la nanti)

1508

Alfonso De Albuquerque meyampaikan
hasratnya kepada raja portugis untuk
meluaskan pegaruhnya ke asia tenggara
(melaka pusat perdagangan asia tenggara
ketika itu) dan juga laluan penting
perdagangan timur barat raja portugis
bersetuju untuk menyediakan kemudahan
bala tentera (158 biji kapal, 15300
(anggaran) bala tentera

1509

Portugis menhantar perisik ke melaka
untuk megetahui keadaan kekuatan
pertahanan disana

Oct 1511

alfonso berjaya menawan melaka setelah
berhempas pulas melawan 5 pahlawan
melayu terhandal (hang tuah, hang lekir,
hang lekiu, hang jebat dan hang kasturi)
ini adalah mimpi ngeri bagi pihak
alfonso, untuk menawan melaka serta
berlawan dengan 5 Hang bersaudara,
mereka perlu mendapat askar tambahan
setelah 15k askarnya terkorban dalam
pertempuran selama 6 hari itu dengan 5
Hang bersaudara..akhirnya dapat juga
menawan melaka setelah hampir kecewa dan
putus asa...

1513

setahun 12 bulan kemudian alfonso ingin
meluaskan kekuasaannya ke kedah dan
p.pinang, yang ketika itu adalah pusat
pegeluaran tebu untuk gula rantau ini,...

Feb 1514

alfonso menghantar perisik ke kedah dan
pulau pinang untuk mengetahui kekuatan
bala tentera di sana (Kedah dan
p.pinang) mengikut sejarah, perisiknya
telah ke kedai kopi sekitar kedah dan
pulau pinang untuk mendapat segala
maklumat yang diperlukan... Semiggu
selepas Feb 1915 Perisik balik ke melaka
untuk memberitakan hasil risikan kepada
Alfonso

Dibawah adalah perbualan percakapan
antara perisik dengan alfonso yang
selama ini cuba disembunyikan dalam buku
sejarah

Perisik 1.2.3. > selamat pagi tuan
(sambil bertabik)

alfonso > selamat pagi

Perisik 1 > Begini lah tuan, lupakan
saja niat tuan untuk menawan kedah dan
pulau pinang

alfonso > Kenapa kuat sangat kah mereka
itu..? (dengan nada marah)

Perisik 2 > Untuk menawan melaka yang
mempunyai 5 pahlawan terhandal Hang
tuah, hang jebat, hang kasturi, hang
lekir dan hang lekiu pun kita kehilangan
hampir 15k bala tentera, inikan pula
kita nak menawan kedah dan perlis yang
mempunyai beribu ribu hang..

Perisik 3 > Betoi tu tuan...antaranya
hang sihat, hang buat apa, hang apa
khabar, hang lagu mana, hang pi mana,
hang nak p mana, hang singgah dulu, hang
gila,hang pasai apa, kepala hotak hang,
mangkuk la hang ni, kepala toya hang,
lantak hang la, bapak hang, mak hang,
adik hang, tok hang macam-macam lagi
hang ada kat sana .....

Mendengar hasil risikan itu alfonso pun
tak jadi nak pi serang kedah, Perlis dan
Pulau Pinang disebabkan pengalamannya
sebelum ini bersama 5 pahlawan melayu
Melaka amat ngeri......ini kan pula nak
berhadapan beribu-ribu "hang",


hehehhe... lawak jerr

8 comments:

kamezaim said...

salam..hehe saje nak buat komen sikit dkt hang pa tau la nanti..hehehe org utara ke?Apa punya bnyak 'hang' kan..patutlah portugis takut sampai mcm tu sekali..

RinG said...

waah, best la cte nih.. saya nk copy bleh? nnti saya link-kan ke blog ni balik ye! boleh ye? pliss!

ps/ kire jd la ye.. ty!!!

lankapo said...

hehe lawak lama dah ni ,,,

ida apa khabar?
sihat?

Miim said...

salam ziarah,
lawak rupanyer...
ingatkan fakta sejarah yg tak penah belajo kt sekolah dulu
anyway, mmg lawak jugak

ZAMZ said...

haha lawak nih...nanti hang pi aloq setaq kepala hang nanti aku putaq hahaha...ramai betul hang kat sana

Tie said...

Hi hi...ingatkan betul laa cerita ni...kena tipu lak ...tak pe..kak tie tak kisah..kelakar lak..

RUN WITH THE WAVE said...

Hey there! Come and join us for a BBQ buffet at the beach in Penang with watersports activities included this Christmas! Check out my website at www.runwiththewave.com Thanks!

eida.. said...

hehhehe.. hanpa dah tau kan apa jawapannya.. lawak penyeri hidup...

Search This Blog